Teak, TV og tenåringer – 1965

Teak dominerer møbelmoten; TV-en får sitt gjennombrudd og endrer hjeminnredning og sosialt liv; tenåringskulturen «tar av».

  • Teak, TV og tenåringer
    1/1
    Stua i «Teak, TV og tenåringer – 1965» Haakon Michael Harris / Norsk Folkemuseum

Denne leiligheten består av stue/spisestue, barnerom/arbeidsrom (for mor), soverom, gutterom (tidligere pikeværelse), gang og kjøkken, (do i trappa er ikke rekonstruert). Innredningen av leiligheten er basert på en rekke kilder, bl.a. en innsamling av fotografier fra private hjem og hentet fra mange givere. 

  • «Arne og Solveig Dahl» ved frokostbordet på kjøkkenet.
    1/1
    «Arne og Solveig Dahl» ved frokostbordet på kjøkkenet. Anne-Lisa Reinsfelt / Norsk Folkemuseum

Konstruksjonen er bygget opp rundt en «storyline» – fortellingen om en fiktiv familie «Dahl»: far, mor, tenåringsgutt på 15 år og jente på 8 år. En oppdiktet innredning og ominnredningshistorie inngår også i fortellingen: Innflytting i 1955, ominnredning av dagligstue til barneværelse/arbeidsrom og spisestue til kombinert daglig- og spisestue i 1959, innredning av kjøkken i 1963, og nye møbler i stua i 1965.

En ny ungdomskultur på 1960-tallet

  • Postkort
    Postkort fra 1965. Norsk Folkemuseum

Tenåringen (eller «teenageren») var et nytt fenomen i etterkrigs-Norge. Ungdomstiden representerte ikke lenger bare en overgang mellom barn og voksen, men en egen kultur med egne klær og frisyrer, egne møtesteder, egne verdier og – ikke minst – egen musikk. Femtitallet hadde sin tenåringskultur, men det var på sekstitallet ungdommen for alvor distanserte seg fra de voksnes verden. 

I 1965 sto Norge foran den første studenteksplosjonen. Etterkrigsbarna var i ferd med å bli voksne i et land med mange muligheter og med store ambisjoner på vegne av ungdommen. Studiefinansiering skulle redusere risikoen for å velge feil og gjøre det mulig for flere å ta høyere utdanning. Samtidig ga den økonomiske tryggheten rom for å stille spørsmål både ved utdanningssystemet, velferdssamfunnet og etterkrigstidens verdensordning.

  • Kø til Stones-konsert
    Ungdom i kø til Rolling Stones-konsert i Oslo, 1965. Rendal Scobie / Dagbladsamlingen – Norsk Folkemuseum

Høsten 1967 tok noen skoleelever og lærere i Oslo initiativ til å etablere Forsøksgymnaset som et alternativ til det eksisterende skoletilbudet. 

Året etter, 1968, har blitt et symbol på studentopprør og har gitt navn til en generasjon av radikale «sekstiåttere», men selv om det var demonstrasjoner og opptøyer i Paris og Berlin, var det fortsatt fredelig i Norge.

Ungdomskultur og musikk