1.-4. trinn

Velkommen til læring og lek også utenfor klasserommet. Omviserne møter småskoletrinnet med varme smil og lyttende nærvær, og formidler gjennom dramapedagogikk, muntlig fortelling og aktivitet.

Varighet per omvisning: 45 min.​ Pris: 500,- per omvisning  Når: På hele klokkeslett, må forhåndsbestilles. Antall: Maks 30 elever per omvisning 

Ta gjerne kontakt for spørsmål eller bestilling!

Eventyrstunden Det var en gang

  • Ved peisen (Foto/Photo)
    Stemningsfullt ved peisen. Haakon Michael Harris / Norsk Folkemuseum

Bli med inn i en tussmørk stue. Flammene flakker varmt fra bålet eller skinner mykt fra lysestaken. Akkurat som i gamledager får elevene drømme seg bort, hvile og le når omviseren forteller forunderlige, tullete eller dramatiske folkeeventyr. Eventyrfortellingen settes i kulturhistoriske sammenhenger, omviseren forklarer ord og begreper, og tilpasser etter alder.


Varighet:  45 min. Når:  Hver hele time Metode:  Fortellerstund​

Carstens verden

  • En dame sitter med en dukke på fanget (Foto/Photo)
    Carsten-dukken sier velkommen! Foto: Norsk Folkemuseum

Omviser tar barna med på en sanselig og levende omvisning i museets største og mest innholdsrike innendørs utstilling. Der venter den ivrige men litt sjenerte empatidukken Carsten, og han har mye å fortelle og spørre om! Gjennom Carsten og omviser blir stort og smått i et barns liv fra "gamledager" levendegjort. Faren til Carsten har store seilskip som kommer krydder fra andre siden av jordkloden. Klarer barna å kjenne igjen duften, eller gjette hva Carsten viser fram i den runde boksen?  Når de voksne forbereder selskap, må Carsten passe på å ikke gå i veien. Likevel ser han sitt snitt til å liste seg inn på kjøkkenet... Barna lukter, synger, føler, lytter, marsjerer og gjør oppdagelser i utstillingen Tidsrom.  


Varighet:  45 min. Når:  Hver hele time.  Metode:  Dramapedagogikk.​

Skolestua

  • Skolestua undetvisning (Foto/Photo)
    Frøken er streng, men rettferdig. Foto: Norsk Folkemuseum

​Med enkle kostymer og trygge rammer for rollespill og handling, forbereder omviseren elevene på en tidsreise hundre år tilbake i tid. Da ringer Frøken med skolebjella, og timen begynner. På smale benker med skjeve pulter skriver elevene på hver sin tavle med griffel, og det iler av skrekkblandet fryd når skammekroken blir tatt i bruk. Vi stopper opp underveis, og setter ord på inntrykkene til slutt.       

                                                              

Varighet: 45 min. Når: Vår/sommer. Hver hele time. Metode:  Dramapedagogikk. 

Da Ole og Ingeborg var gjetere

  • Østardalstunet på Norsk Folkemuseum (Foto/Photo)
    Østerdalstunet Haakon Michael Harris / Norsk Folkemuseum

Omviser er i rolle som budeie, elevene er aktive som seg selv. I det gamle bondesamfunnet hjalp barna til med stort og smått, også med stell og pass av dyra. Budeia forteller om da hun selv var barn, om kontrasten fra vinter og sultefóring i fjøset, til deilig sommer på setra -  og om det store ansvaret som gjeter. Det kunne være slitsomt, men koselig og spennende også! Passer best for 1.-3. trinn. 

Varighet:45 min.  Når: Vår/sommer.Hver hele time. Metode:  Dramapedagogikk.​