1.-4. trinn

Velkommen til læring og lek også utenfor klasserommet! Omviserne møter småskoletrinnet med varme smil og lyttende nærvær, og formidler gjennom dramapedagogikk, muntlig fortelling og aktivitet.

Alle omvisninger må forhåndsbestilles - bruk lenken nederst på siden. Vi har ofte mulighet til å ha omvisning for et helt trinn parallelt, mens omvisningene Skolestua, Naturopplevelser for alle og Da Ole og Ingeborg var gjetere, har kapasitet til én klasse om gangen.

Det var en gang

  • Ved peisen
    Stemningsfullt ved peisen. Haakon Michael Harris / Norsk Folkemuseum

Bli med inn i en tussmørk stue. Flammene flakker fra bålet eller fra et enslig lys. Akkurat som i gamledager får elevene drømme seg bort, hvile og le når omviseren forteller forunderlige, tullete eller dramatiske folkeeventyr. Eventyrfortellingen settes i kulturhistoriske sammenhenger, omviseren forklarer ord og begreper, og tilpasser etter alder.

Varighet:  45 min. Når:  Hver hele time. Metode:  Fortellerstund 

Skolestua

  • Skolestua undetvisning
    Frøken er streng, men rettferdig.

Med enkle kostymer og trygge rammer for rollespill og handling, forbereder omviseren elevene på en tidsreise hundre år tilbake i tid. Da ringer Frøken med skolebjella, og timen begynner. På smale benker med skjeve pulter skriver elevene på hver sin tavle med griffel, og det iler av skrekkblandet fryd når skammekroken blir tatt i bruk. Vi stopper opp underveis, og setter ord på inntrykkene til slutt.                                                                     

Varighet: 45 min. Når: Hver hele time. Metode:  Dramapedagogikk. 


Da Ole og Ingeborg var gjetere

  • Tidenes bryllup på Norsk Folkemuseum, fra Hallingdalstunet med tømmerbygninger i grønne omgivelser
    Et hyggelig miljø utenfor Gulsvikstua. Foto: Anne Husbyn

Omviser er i rolle som budeie, elevene er aktive som seg selv. I det gamle bondesamfunnet hjalp barna til med stort og smått, også med stell og pass av dyra. Budeia forteller om da hun selv var barn, om kontrasten fra vinter og sultefóring i fjøset, til deilig sommer på setra -  og om det store ansvaret som gjeter. Det kunne være slitsomt, men koselig og spennende også! Passer best for 1.-3. trinn. 


Varighet:
45 min. Når: Hver hele time. Metode: Dramapedagogikk.

Barn i lek og arbeid

  • Kolonialen i Gamlebyen på Norsk Folkemuseum. Forstadshus fra Vognmannsgata 9, Vaterland.
    Barn gikk ærend til Kolonialen. Haakon Harris, Norsk Folkemuseum.

I Gamlebyen står de ulike husene tett i tett, og elevene må også klumpe seg sammen for å få plass i trange trehus. Sammen med omviseren finner elevene ut hvordan det var å være barn i byen lenge før bilene kom. Hva slags lyder, farer og lukter fylte gatebildet? Vi vandrer på kryss og tvers i bakgårder, gater, portrom og smug, og øver på å hilse pent før vi går ærendet vårt i Kolonialen. 

Varighet:
45 min. Når: Hver hele time. Metode: Dialog og dramapedagogikk.

Samiske fortellinger

  • Savio
    John Andrea Savio / Savio museet

Tilbys i perioden oktober til mars.

I lyset fra bålet hører vi fortellinger om myggen, reinen og den fæle stalloen. Gjennom de samiske fortellingene strømmer samisk kultur og levemåte fra uminnelige tider. Elevene blir kjent med sørsamiske og nordsamiske tradisjoner på Sameplassen, og kommer inn i gamme-konstruksjonen og i lavvoen. Der setter vi oss ned rundt bålet, på de myke reinskinnene. 



Varighet:  45 min. Når: Hver hele time. Metode:  Fortellerstund.

Karding og spinning

  • Barn i drakt spinner ull
    Fra ulltull til ulltråd. Morten Brun

I uthusene på tunet handler det om husdyrhold i gamledager. Inne ved peisen karder elevene først ull, før de spinner den på handtein. Etter munter, frustrert og intens konsentrasjon får alle til en mer eller mindre bulkete garnstump, og kan trekke et lettelsens sukk. Tenk hvor mye ull som måtte spinnes for å strikke én sokk! Elevene tar stolte med seg ulltråden tilbake til skolen, sammen med ny innsikt om livet på garden i det gamle bondesamfunnet. Vi stiller med to omvisere, og elevene bytter aktiviteter underveis.



Varighet: 1 1/2time.  Når: 0930-1100 eller 1100-1230.  Metode: Elevaktivitet.   Materialkostnad: Kr 20,- pr elev i tillegg til entré.

Naturopplevelser for alle

  • Barn rundt bålet, Hovinkoia ved Norsk Folkemuseum
    Bålkos ved Hovinkoia på Norsk Folkemuseum Haakon Harris, Norsk Folkemuseum

Tilbys i perioden april til oktober. Fra asfalt og brostein tråkker vi etter hvert på grus og stier, gjennom Friluftsmuseet og opp til den flotte utsikten fra turisthytta Hovinkoia. Underveis opplever vi naturen sammen, gjennom sanser, dialog og historien bak turgåing. I turisthytta kjenner vi koielukta og hører om hytteliv i Norge. Vi avslutter på bålplassen med spennende fortellinger av Peter Christen Asbjørnsen.

Varighet: 45 min. Når: Hver hele time. Metode: Dramapedagogikk​.

Gårdsliv på 50-tallet

  • Traktoren Gråtass på Norsk Folkemuseum. Foto: Astrid Santa, Norsk Folkemuseum.
    Traktor, type Gråtass. Astrid Santa, Norsk Folkemuseum

I Trøndelagstunet forteller omviseren om livet på en bondegård i 1959, om skole, arbeid, drømmer og muligheter. Ny teknologi i huset, i fjøset og på jordene forandret mye, og vi snakker sammen om forskjeller og likheter før og nå. Vi hilser på dyra, og avslutter i hagen med lekestua og en typisk 50-tallslek. Kanskje tar elevene med seg leken til sin egen skolegård?

Varighet: 45 min.  Når: Hver hele time.  Metode: Dialog og lek.