Mellom frigjøring og fred i nord

I år er det 80 år siden vinteren med tvangsevakuering, nedbrenning og frigjøring i Nord-Troms og Finnmark. Dette markerer Norsk Folkemuseum med åpne gjenreisningshus og foredrag.

Norsk Folkemuseum
09. – 10. nov. 2024
Bolighus pg fjøs fra Porsanger oppført på Norsk Folkemuseum.

Begge dager kl. 11.00-16.00

Finnmarkshusene er åpne

Møt Birte, Karoline og Anne Marie fra Norsk Folkemuseum. Det blir enkel servering av kaffe og kaffeost.

Begge dager kl. 13.00-13.45

Foredrag: "Finnmark mellom frigjøring og fred"

Hvordan var det mulig å overleve en arktisk vinter i et nedbrent landskap?

Foredraget vil sette søkelys på livsvilkårene i Finnmark fra de sovjetiske styrkene frigjorde Sør-Varanger den 25. oktober 1944 frem til freden i mai 1945.

Nye perspektiver knyttet til regionale forskjeller i Finnmark, strukturell gjenreisning og betydningen av det sivil-militære samarbeidet vil bli løftet frem.

Foredrag ved Nina Planting Mølmann, Forskningsleder for Museene for kystkultur og gjenreisning IKS.

Gjenreisningshus fra Finnmark

Ved slutten av 2. verdenskrig ble Nord-Troms og Finnmark i stor grad brent til jorden av den tyske okkupasjons­makten. Etter frigjøringen i 1945 ble landsdelen gjen­oppbygget.

Utstilling i fjøs

Utstilling: Finnmark – før, under og etter 2. verdenskrig.

I utstillingen forteller vi historien om krig, evakuering, flyktningtilværelse og gjenoppbygging, men mest av alt om menneskene som har bodd i Finnmark – om samer, kvener og nordmenn.

Midnatt på fjellet

Dybdelesing: Livet i Finnmark før, under og etter 2. verdenskrig

Les om livet i Finnmark før 2. verdenskrig, om krigen, om evakueringen og brenningen av Finnmark.

Museum24:Portal - 2024.10.08