Da Kodak markedsførte de første billige og enkle amatørkameraene for over 100 år siden introduserte de Kodak girl, den ikoniske, moderne og uavhengige kvinnen i blå- og hvitstripet kjole, som ble portrettert i Kodaks annonser i over et halvt århundre.
Gjennom reklamen ble det formidlet at den kvinnelige amatørfotografen hadde et ansvar for å ta vare på familiens minner. Reklamen spilte på følelser som nostalgi, lengsel og samvittighet, og formidlet at det å fotografere familielivet var en del av en husmors plikt.
Men hva med den mannlige amatørfotografen?
På grunn av myten om menn som rasjonelle og praktiske forbrukere henvendte kameraprodusentene seg annerledes overfor den mannlige amatørfotografen. Han ble ansett som en dedikert hobbyfotograf med en teknisk interesse og et ønske om en seriøs og produktiv bruk av fritiden.
Men på 1970-tallet ble de nye moderne speilreflekskameraene markedsført overfor unge mannlige amatørfotografer som statussymboler. Det handlet ikke lenger om kvaliteten på fotografiene, men hvem du ble når du eide det riktige kamera. Kameraet ble et kommunikasjonsmiddel som konstruerte identiteter og bekreftet medlemskap i ulike sosiale grupper. Den mannlige fotografen ble like mye et offer for reklamen som den kvinnelige forbrukeren.
Var du en Pentax-gutt? Eller en Kodak-jente?
Anja Hysvær Langgåt er historiker og konservator med forskning på fotohistorie som et av sine kompetansefelt.
Praktisk informasjon
Kaffepreik er en serie med onsdagsforedrag der museets forskere løfter fram og tar pulsen på ny aktuell forskning innen Norsk Folkemuseums kunnskapsområder, samlinger og utstillinger.
Foredragene inviterer til spørsmål og en god prat, ledsaget av en kaffekopp og fersk kringle.
- Onsdag 29. januar kl. 14.00 - 15.00
- Sted: Collett i Cappelen-gården
- Antall: 73 personer
- Billett: Ordinær museumsbillett, som inkluderer kaffe og kringle
Billetter og billettpriser
- Voksen: 195,-
- Barn (0-17 år): 0,-
- Student: 140,-
- Honnør/67+/ufør: 150,-
- Med årskort: Gratis
- Med Oslo Pass: Gratis