Nyhetsformidler og samlingspunkt

Men kiosken er der for oss alle. (…) Den er det eneste åndehullet på stedet. Den står der med sine svært sparsomme åpningstider og utstiller denne verden forskjellige sider fra sine små vinduer. På en dyster søndag er den bygdas eneste lyspunkt

Jørgen Juve i Dagbladet 13. juli 1967.
  • Ved Narvesenkiosken på Karl Johans gate
    Ved Narvesenkiosken på Karl Johans gate. Haakon Michael Harriss

Vindu mot verden

Narvesenkioskene var i lang tid en viktig del av bybildet i Norge. De var særlig kjent for sin arkitektoniske utforming, men ble også en sosial møteplass. Det var til aviskioskene man dro for å få siste nytt fra innland og utland – om store hendelser og siste mote, om litteratur, teater, teknologi og økonomi. «Vindu mot verden » ble Narvesenkioskene kalt.

De var også et populært sted å jobbe. Noen arbeidet der hele livet: «Jeg synes nesten det er som å sitte på parkett, og se på livets skuespill. Ikke bare reiselivet, men også livet ellers her på stasjonen har det vært interessant å se», fortalte Eline Lingjerde som jobbet i narvesenkiosken på Koppang stasjon i nesten 60 år.

Papiravisens skjebne

En etter en har narvesenkioskene blitt lagt ned. Av de originale kioskene er bare én fremdeles i drift – på hjørnet av Karl Johans gate og Rosenkrantz’ gate i Oslo. Denne kiosken selger fortsatt aviser, men mest pølser, is og tobakk. Den er et vitne om at aviser og tidsskrifter fremdeles trykkes og leses, selv om interessen er sterkt på retur.

I dag leser de fleste nyheter digitalt. Mange spår at papirutgaven vil bli nedlagt i framtiden. Nesten alle aviser har i dag også egen nettavis. Nyheter oppdateres hvert minutt, og det er større omfang av nyhetssaker å velge mellom på den digitale plattformen. Sosiale medier er en ny arena for nyhetsformidling – blant annet gjennom artikler som deles av brukere. Nyhetsbildet har dermed blitt mer selektivt for den enkelte leser. Hvilke konsekvenser vil dette ha for nyhetslesing i framtiden? Spørsmål rundt mangfold, demokrati og ytringsfrihet er problemstillinger knyttet til hvordan nyheter skal formidles i årene framover.

Utstillingen

Denne utstillingen er ikke en rekonstruksjon av hvordan en aviskiosk har sett ut, eller av hvordan en aviskiosk ser ut i dag. Vi viser et utvalg norske og utenlandske aviser som var i salg 10. mai i 2017. Vil vi i framtiden kun få nyhetsoppdateringer gjennom internett? Da vil aviskiosken på museet stå igjen som et minne om det som en gang var – en viktig arena for folk til å møtes og til å søke innsikt, kunnskap og opplysning.