Redaktører: Audun Kjus, Kristina Skåden og Kari Telste
Hvordan finne ut om et sengeteppe er vevd på oppstadvev? Hvilke egenskaper hadde hedmarksarden? Hvordan ble utenlandske impulser en del av den lokale kulturen i Arendal? Hvordan innredet Amalie og Andreas Munch sin litterære salong?
Hvilke budskap har Norsk Folkemuseum formidlet ved ulike utstillinger av en og samme tallerken? Hvilke historiske verdier kunne Kunstindustrimuseet uttrykke ved å vise frem en festkjole? Hvilke fortellinger kan to musikkinstrumenter gi innganger til? Hvordan formidler Norsk Folkemuseum historien om Hans Nielsen Hauge i den bygningen som en gang var rådhusarrest i Christiania?
Gjennom dette mangfoldige materialet stiller vi samtidigspørsmålet: Hvordan kan vi studere museers kulturgjenstander og menneskers gjenstandskultur.
Innledning
Hva gjør gjenstandsbiografien? – refleksjoner rundt en brokadekjole og dens tider.
Anne-Sofie Hjemdahl
Föremålets flexibilitet – ett museologiskt perspektiv på en utställd tallrik.
Linnea Berg Björk
Globale impulser i Arendal ved slutten av 1700-tallet. Skipper Norbergs hjem.
Tonje Tjøtta
Hjemmeliv og salongkultur i 1860-årenes Christiania. Et besøk hos Andreas og Amalie Munch.
Mari Elvsåshagen
Arden – en studie i folkelig teknologi.
Ragnar Pedersen
Double-Cloth Coverlets and the Warp-Weighted Loom. Observations and experimental findings.
Katherine Larson
To gjenstander – mange fortellinger – Inger Aalls «guitarre» og Signe Bakkens gitar.
Morten Bing
Om møtet med en stengt dør – og å finne nye innganger.
Mari Ringnes Gløtberget, Tale Lyngstad Grønmo,
Camilla Hansen og Ellen-Sofie Ulsund: