Som hjemmets «sceneteppe» er gardinenes utseende kanskje like viktig som den praktiske nytten – både som dekorative element i interiøret, og som en viktig del av hjemmets fasade. De markerer skillet mellom fasaden, som omverdenen har full tilgang til, og hjemmets private sone, som de skjermer for innsyn fra. Gardinene har derfor alltid vært utsatt for skiftende moter, fra den gang de kun var forbeholdt de mest velstående i samfunnet og fram til i dag – hvor fravær av gardiner kanskje er like moderne som ferdigsydde fra IKEA. Men til å begynne med var gardinenes praktiske funksjon viktigere enn den estetiske. Deres fremste funksjon var sannsynligvis å minske trekk fra vinduene. Men da skal vi flere hundre år tilbake i tid.
Fram til 1500-tallet hadde ikke husene vindusåpninger. Gjennom hele middelalderen og fram til 1800-tallet ble det enkelte steder brukt skyveglugger for å få inn dagslys. Kongelige og andre offentlige bygninger kunne ha lysåpninger i veggene dekket av trelemmer eller skinn. I løpet av 15- og 1600-tallet ble blyinnfattede vinduer tatt i bruk i norske byer. Disse var svært kostbare og skjøre, og hadde derfor ofte utvendige lemmer. Rutene var små og uklare, så det var ikke mye dagslys som sivet inn. Men på denne tiden hadde folk flest kun ljoren i taket som eneste dagslyskilde. Fra åren eller røykovnen gikk røyken ut i rommet og la seg som et teppe under taket.
Når peisen med pipeløp erstattet åren de fleste steder i landet på 16- og 1700-tallet trengtes ikke ljoren som røykutslipp, og man slapp tilsotede interiør. Men det trengtes en ny lyskilde – og med peisen ble vinduene vanlige i norske hus. Det var først og fremst de høyere sosiale lag som tok i bruk gardiner fra slutten av 1600-tallet, og på 1700-tallet ikke minst i byene, der også borgerskapet tok etter moten i andre land. Norsk produksjon av vindusglass kom i gang fra 1755 og vinduer blir etter hvert både billigere og vanligere.
Men før parafinlampens gjennombrudd på 1860-tallet var det viktig å få mest mulig dagslys inn og samtidig holde kulde og trekk ute. De tidligste gardinene har derfor sannsynligvis primært hatt til hensikt å lune. På 1800-tallet økte bruken også på bygdene, men tekstiler var kostbart og tok lett skade av solen. Å ha gardiner oppe til hverdags ble ansett som sløsing, og ofte var de framme bare ved spesielle anledninger. Men synkende priser på importerte stoffer gjorde gardiner tilgjengelig for stadig flere utover 1800-tallet, og de ble etter hvert en viktig måte å signalisere hjemmets sosiale status på. De viktigste nyskapningene i gardinmotens historie kom med kniplemaskinen (1809) og Jaquardveven (1813), som gjorde det mulig å framstille tyll og blondegardiner. Kjøpestoff og avanserte gardinarrangementer ga mer status enn de enklere, hjemmevevde stoffene. Det var status å ha mye gardiner og de lå gjerne strødd utover golvet. Men det skulle ta lang tid før kjøpestoff ble dominerende. Allmuen hadde kun råd til enklere gardinarrangementer og hjemmevevde stoffer eksisterte side om side med kjøpt stoff i gardiner i de fleste hjem.
Tekstiler var kostbart og lenge et klart uttrykk for sosial status. I sine beskrivelser av hjem i Gudbrandsdalen på 1860-tallet mente samfunnsforskeren Eilert Sundt at klasseskillet avspeilte seg gjennom hvem som brukte gardiner og hvordan gardinene var utført. Det var dermed ikke noen liten oppgave å finne fram til egnede materialer og stilvalg for hvordan hjemmets sosiale status skulle signaliseres. Det var risiko involvert. Gale valg kunne bli snakket om: «(…) En bondekone i velstandskår erklærede mig, at hun ikke vovede at hænge gardiner op i sin nystue, da hun derved udsatte sig for den dom af nabokonerne, at hun holdt sig for fornemmere end dem.»
Også i de øvre lag av befolkningen ble det enkelte steder utover 1800-tallet ansett som sløseri å ha gardiner hengende oppe på vanlige hverdager, og det er først fra slutten av 1800-tallet gardinene har vært i alminnelig bruk hos store deler av befolkningen, selv om de hadde vært kjent i visse miljøer de siste 300 årene.
Med forbedringen av den kunstige belysningen får gardinene en stadig mer dekorativ funksjon. Samtidig blir vindusrutene større og klarere. Gardinmoten øker i omfang utover 1800-tallet, fargene blir mørkere og stoffene tyngre og de overdådige gardinarrangementene med draperinger krevde mye stoff og dyktige, profesjonelle tilskjærere med god fagkunnskap. Overdådige oppheng var moderne, og gardinene ble et markant innslag og en viktig eksponent i periodens stil – «historismen». Borgerskapets betydning i samfunnsutviklingen gjenspeiltes også i innredningsidealene, og historismens brune fargeskala, som kulminerer rundt 1890, var preget av lunhet og borgerlig hygge. Det signaliserte verdier om hjemmets betydning for familien og dets private karakter. Det var ikke mye dagslys som sivet inn mellom de kompliserte gardinarrangementene, som mer eller mindre dekket hele vinduet. Men det isolerte mot omverdenen og forsterket kanskje følelsen av lun hygge i et kaldt land.
Lyse, fagre og stilfulle
Reaksjonen mot den tunge historismestilen kom for alvor til Norge gjennom den engelske Arts & Crafts-bevegelsen rundt 1900, og fikk en sterk nasjonal identitet gjennom husflidsbevegelsen. Kniplinger og tunge draperier ble regnet som borgerskapets stilvalg, mens lyse, lette og håndvevde stoffer ble ansett som en folkelig stilart for en ny og mer demokratisk tid. Gardinene ble lysere og lettere, ofte med bruk av enkle hekleblonder eller makraméborder. Arts & Crafts-bevegelsen ga grunnlag for senere husflidslag og kommersielle foretak med innretning mot å fange opp naturlige og enkle stilarter. I Norden var det først og fremst den svenske Ellen Key som videreførte disse tankene i skrift. Det mest kjente hjemmet hvor en finner idealene virkeliggjort er kanskje kunstneren Carl Larssons hjem i Sundborn, hvor hustruen Karin Larsson selv designet og vevde de fleste tekstilene.
Det fineste var det enkleste, og i "Gjer heimen din fager!", (allerede i 1903 oversatt til nynorsk) ga Ellen Key gode råd om hvordan man ved svært enkle midler og på en billig måte kunne gjøre «heimen ljos og fager» – blant annet gjennom gardinene: «Endaa fortare og mei einfelt gjort er eit slag forheng til glaset av tunt kvitt ty, anten halvtunn heimevovi einskjefta eller noko mjukt grese lereft. So kjøper ein einsfarga satin, t.d. i grønt, og tek naturlege blad, kastanjeblad, løneblad askeblad eller andre, legg dei flate på det grøne tyet, teiknar etter og klypper so ut. Desse satinbladi klistrar eller syr ein so til borda paa det kvite tye teit lite stykke fraa kvarandre».
Key henvendte seg til hele folket, i «dei aalmenne heimarne». Men det er «(…) fyrst naar det ikkje bid noko stygt til kjøps, naar det fagre er likso billegt som det stygge, fyrst daa kan alle faa det fagert kring seg. Men enno er det diverre so, at det myrke tyet (…) er billegare enn dei ljose, fagre og stilfulle; no er det berre dei rike heimarne som hev gagn av arbeidet aat kunstmennerne». Hun påpekte at mørke, stygge stoffer var lettere tilgjengelig og billigere enn de lyse og fagre.
Det var kanskje først og fremst i kunstnerkretser at det nye formspråket for alvor slo gjennom, som i hjemmet til den norske kunstneren Gerhard Munthe på Lysaker i Bærum. Her var det enkle, lyse gardiner med rette sidegardiner og smale rynkekapper. Denne enkle gardinen finner vi også i andre kunstnerhjem rundt 1900, som hos Bjørnson på Aulestad og Garborg på Labråten i Asker. Også monteringen ble svært forenklet, med bevegelige kroker og ringer tredd på skinner av tre eller metall.
Denne gardinmoten ble enerådende i enkelte miljøer i flere tiår framover, men får gjennomslag i flere miljøer med funksjonalismens gjennombrudd på 1930-tallet. Da blir gardinopphenget ytterligere forenklet ved at «kirschstangen» kom på markedet. Gardinstoffene kunne ha geometriske mønstre eller stiliserte blomstermotiver, men også ensfargede stoffer var populære. Rette sidegardiner, gjerne kombinert med en enkel og smal rynkekappe mellom, ble anbefalt i flere tidsskrifter og bøker om hjeminnredning på denne tiden, som for eksempel i tidsskriftene "Hus og Have" og "Vi selv og våre hjem". I boka "Slik vil vi bo" fra 1935 skriver arkitekten Bernt Heiberg at «trekkgardinene bør ikke ha for sterke farver eller urolige mønstre, – mens sidegardinene gjerne kan være friske og frekke uten å overvelde beskueren.» Men gardiner med store blomstermotiver i mørke, mettede farger var også vanlige i mellomkrigstiden, i kontrast til funksjonalismens enklere, lyse stil i samme periode.
Under overskriften «Moderne arkitekter vil bestemme over husmorens gardiner. Utiltalende inngripen i hjemmets disposisjoner» i Dagbladet 1936, kunne man lese om en moderne leiegård med 20 leiligheter hvor byggets arkitekter anbefalte familiene å velge like gardiner. De hadde ment det ville være «en stor estetisk fordel om alle gardinene til husets fasade var ensartede både i stoff og opphenging». Protestinnlegget fra beboerne hadde klar tale: «Vi skal villig innrømme at en husmors vindu meget ofte røper hjemmet, og at ikke alle vinduer er som de bør være, vet vi også. Men så lenge man bor i hjem og ikke offentlige anstalter, så lenge må vi forsvare den personlige frihet, også hvor det gjelder så bagatellmessige (!) ting som husets gardiner.»
Fra Marimekko til Kid Interiør
Den normative «Skikk og bruk»- litteraturen øker betraktelig i etterkrigstiden, nye tidsskrifter, ukeblader og interiørblader kommer på markedet og anbefalingene er mange og sprikende med hensyn til gardinvalg. I "Skikk og Bruk" fra 1960 skriver arkitekten Odd Brochmann følgende: «I vårt kalde klima er tepper på gulvene og gardiner for vinduene nødvendig for å skape en følelse av lunhet, varme og hygge.» Så mye varmere ble det kanskje ikke med gardinene på 1960-tallet, men de skapte den lunende følelsen. Mangt et hjem hadde fremdeles gardiner med svært mange likhetstrekk med gardinene på slutten av 1800-tallet. Fravær av gardiner var helt utenkelig og valgene mange i "Bryllupsboken – Om å skape et hjem" fra 1964:
Selv om mange interiøreksperter frarådet stormønstrede, fargesprakende gardiner, ble Marimekkos «Unikko-mønster», utformet av den finske designeren Maija Isola i 1965, veldig populært, kanskje særlig blant datidens akademikere. Blomstermønsteret, som fikk sin renessanse på 2000-tallet, ble selve varemerket til Marimekko og setter fremdeles sitt særegne preg på mangt et nordisk hjem. Men på 1970-tallet begynte mange å foretrekke kun levende planter i stuevinduet framfor at de ble trykket på gardinene. Selv om det allerede rundt 1900 fantes gardinløse vinduer kun dekorert med grønne planter, som i ett av vinduene i Carl Larssons kunstnerhjem, var det først på 1970-tallet at det ble anbefalt å la naturen komme inn i hjemmet. «Grønt ute, grønt inne» er bare en av «12 VINDUS-VAKRE IDÉER for enkle, sjarmerende, romantiske, trivelige og utradisjonelle vinduer» i Bonytt nr 9/1979:
Men vi får samtidig titte inn i et enkelt lite soverom med gammelrosa farge på gammeldags panel, og under overskriften «Romantikk på kammerset» kan vi lese at man har lov å være litt romantisk når omgivelsene innbyr til det:
Det var altså kun den hvite rullgardinen som hadde den praktiske funksjonen å hindre innsyn og holde natten og sollyset ute. Alt det andre var stemningsskapende pynt.
Selv om ferdigsydde gardiner ble introdusert allerede på 1960-tallet, fikk de sitt store gjennombrudd med interiørkjeden Kid Interiørs reklamekampanjer på slutten av 1990-tallet – «Steikje fine gardine». "Urhusmoren" fra Sunnmøre, Hildegunn Moltubakk, skjønner ikke hvordan noen kan nedlate seg til å kjøpe ferdigsydde gardiner. Men det gjorde folk. Og det tok ikke lang tid før de andre interiørkjedene som solgte tekstiler fulgte etter.
På begynnelsen av 2000-tallet var det vanskelig å se hvilke tendenser som preget gardinmoten. Det mest iøynefallende var kanskje nettopp fraværet av gardiner. Andre materialer enn tekstiler og andre teknikker ble også tatt i bruk, som for eksempel lamellgardiner, med den primære funksjonen å skjerme mot sollys. Disse hadde vært vanlige i offentlige miljøer i flere tiår, men med den såkalte minimalismen på 2000-tallet ble de moderne også i private hjem. Den åpenbare estetiske funksjonen med å sette preg på interiøret ved å lune eller myke opp, er fraværende - gardinene skal gjøre så lite ut av seg som mulig. Men på samme tid kunne vi finne overskriften «På tide å kle vinduene» i Bonytt nr 2/2001:
«Nå skal gardinene synes, og det skal være mye av dem. Stilen er ikke så viktig, for 'alt er lov'.»
Artikkelen er hentet fra boken "En historiebok i tre etasjer. Boskikk i byen 1879 - 2002" av Morten Bing, Torgeir Kjos og Birte Sandvik.r: